Muiden - Bredius woningbouw - voor elk wat wils

Bredius woningbouw.gifdonderdag 23 mei 2019 20:41

De Bredius als project van de provincie: 50 dure koopwoningen en een hotel om de kosten van 3 sportvelden en een sporthal te dekken naar ...
50 sociale/betaalbare, 15 middeldure huurappartementen en 25 grondgebonden middeldure koopwoningen met twee voetbalvelden, mogelijkheid voor twee hockeyvelden en een oefenveld.
De aankoop van de Bredius blijft een investering van een aantal miljoenen, maar dan heb je voor elk wat wils.

Muiden en sociale/betaalbare woningbouw
Net als in de andere kernen van Gooise Meren is er in Muiden een tekort aan sociale/betaalbare woningbouw. Woningen voor starters, herstarters, senioren die kleiner willen wonen, statushouders, ..., wellicht ken jij er een aantal in je omgeving. Woensdagavond 22 mei 2019 is door de gemeenteraad de knoop doorgehakt en het raadsvoorstel van het college geaccepteerd.
Er waren nog diverse alternatieven uitgewerkt. (Optie A:  volgens het raadsvoorstel;  Optie B: splitsen grondgebonden woningen;  Optie C: Meer te kieine sociale/betaalbare, te weinig middelhuur appartementen;  optie D: 3 te hoge blokken door een extra woonlaag.
Tijdens de Politieke Avond van 17 oktober is door Roel Kamphuis (fractievoorzitter CristenUnie) gevraagd naar een voorstel met meer/alleen sociale/betaalbare huurwoningen, naast de andere daar getoonde denkrichtingen. Deze eerste vraag is door diverse partijen opgepakt richting het college. Alleen het blind staren op realisatie van zoveel mogelijk sociale/betaalbare woningen bleek niet wenselijk te zijn. Al is het wel verklaarbaar gezien het feit dat aan de overkant van de Muidertrekvaart alleen dure koopwoningen worden gebouwd.

Minder diversiteit?
Als ChristenUnie waren we vooral geinteresseerd in de optie (B) om de 25 grondgebonden woningen om te zetten in apparementen met tuin op de begane grond en een maisonette daarboven. De impact qua teveel in het zicht liggende parkeerplaatsen, exta benodigde investering en vergroting van de benedenverdieping wegen niet op tegen de wens om meer sociale/betaalbare en middeldure huurappartementen te realiseren. Zelfs niet voor een aantal woonblokken om toch een aantal middel dure koopwoingen te realiseren voor doelgroep en diversiteit in de wijk. (Natuurlijk zouden zowel de beneden- als de bovenwoningen als middelhuur woning zijn te realiseren, b.v. door een luxere afwerking. B.v. 30 social/betaalbaar, 20 middelhuur. Verhouding is dan 80 sociaal/betaalbaar, 35 middelhuur)

Stedenbouwkundige opzet van de Bredius gaat een mooi resultaat opleveren
Mooi in vele opzichten: ruimtelijk, groen, sociale/betaalbare, middelhuur appartementen en middeldure grondgebonden koopwoningen. Passend in de omgeving.

Muiden en sociale/betaalbare woningebouw
Hoe zit het nu met andere woningbouwprojecten in Muiden?
* Mariahoeve -Ankerplaats - 34 sociale/betaalbare huurappartementen
* Schoutenwerf - 52 luxe koopwoningen
* De Krijgsman - 1300 alleen maar dure koopwoningen
      (Hier is ook poliitiek echt iets mis gegaan, vandaar wellicht de compensatiedrang bij een aantal partijen.)
* achterblijflocatie PC Hooftschool (sociale/betaalbare/middelhuur appartementen?)
* ...
Stuur even een mailtje roel@gooisemeren.christenunie.nl als je een voor mij nog onbekend bouwproject in Muiden kent.

Archief > 2019 > mei