Spoorwegovergang Generaal de la Reijlaan kan veilig!
In het ‘Verbeterplan verkeersveiligheid spoorwegovergangen Gooise Meren’, dat de ChristenUnie Gooise Meren in oktober 2015 gepubliceerd heeft, was het al aangegeven. Maatregelen op de wegen rond de kruising kunnen de spoorwegovergang veiliger maken.
Donderdag 22 Juni is op de inspraakavond, over de spoorwegovergangen, een schets besproken met o.a. de optie om het inrijden van de Vlietlaan vanaf de kruising uit te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit geeft voor alle verkeersdeelnemers een overzichtelijker kruising en een aanzienlijke verbetering van de doorstroom. Niet meer 9 mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer, maar 6.
Uit de top 10 onveiligste overwegen!
De schets geeft een verder uit te werken richting waarmee straks, samen met de sanering van 5 naar 2 sporen, de spoorwegovergang echt van de top10 van onveiligste overwegen van Nederland gehaald kan worden. De kruising achter de overweg vervult hier echt een belangrijke schakel in. Na de sanering van de overweg, zelfs de belangrijkste schakel.
Het inzetten van burgerparticipatie heeft veel ideeën opgeleverd die de verkeersveiligheid zowel voor voetgangers, fietsers als automobilisten aan beide kanten van de overweg aanzienlijk kunnen verbeteren. Er is letterlijk nadrukkelijk stilgestaan bij de overweg om de bestaande en mogelijk toekomstige situatie uitgebreid te bediscussiëren. Een compliment voor de gemeente om deze inspraakmogelijkheid te bieden en vanuit het oogpunt van doorstroom en verkeersveiligheid verder te willen kijken dan alleen de fysieke aansluiting op de overweg.
Het blijft een kwestie van willen en budget
Willen we als gemeente Gooise Meren echt de doorstroom en de verkeersveiligheid rond de spoorwegovergangen voor alle weggebruikers op het benodigde niveau brengen? Willen we echt uit de de top 10 van onveiligste overwegen of blijven we de onveilige situatie in stand houden?!
De aansluiting op de spoorwegovergang en de kruisingen met de Vlietlaan kunnen al met de eerdere renovatie en herinrichting van de Vlietlaan worden meegenomen. Hier wordt bewust kruisingen genoemd. Op de inspraakavond van 20 Juni zijn voor de spoorwegovergang bij de Meerweg vergelijkbare maatregelen op basis van schetsen besproken. Maatregelen die zorgen voor een overzichtelijker kruising en aanzienlijke verbetering van de doorstroom en daarmee de verkeersveiligheid. Als er echte wil is, is er budget te vinden.
Kaderplan verkeer centrum Bussum
De eerste opmerking over hoe de verkeersstromen dan gaan lopen als inrijden van een straat wordt uitgesloten zijn zeker gemaakt. Bekijk Google Maps eens en zie dat er in Bussum zoveel straten en spoorwegovergangen zijn in een straal van 1 à 2 km, dat er voldoende alternatieven voor spreiding van het verkeer zijn en blijven.
De uitwerking van het Kaderplan verkeer centrum Bussum geeft daar zeker invulling aan.
Het gaat erom opnieuw naar mogelijke en andere rijroutes te willen kijken.
Wil je daarbij vooral luisteren naar een inwoner die het belachelijk vind dat die 2 à 3 minuten langer met de auto onderweg is of luister je naar die wanhopige inwoner/vrachtwagenchauffeur die op de spoorwegovergang stil is komen te staan terwijl de spoorbomen dicht gaan en er een trein aan komt denderen. Die fietser, voetganger of zelfs automobilist die moeite heeft om de onoverzichtelijke kruising over te steken vanwege alleen al de vele mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer in combinatie met de spoorwegovergang. Een mooi extra resultaat zou het zijn als die verontwaardigde inwoner in de toekomst de fiets pakt in plaats van de auto om even snel iets te halen in het centrum.
College & Raad er gaan hoopvolle realistische voorstellen komen, maak ze werkelijkheid.