Een trein stopt nooit...
Veiligheid en kortere wachttijd of ... optimale bereikbaarheid...
Wat is er nu meer waard dan een mensenleven ...
Met de aanpassingen aan het spoor in 2019 in centrum Bussum staan ook aanpassingen aan de kruisingen met de Vlietlaan ter discussie.
Herfst 2019 nog maar 2 sporen:
ProRail gaat met de sanering van de sporen bij station Naarden-Bussum en het vernieuwen van de veiligheids- en bewakingsvoorzieningen de dichtligtijden van de spoorbomen op de overwegen minimaliseren. Ondanks het toevoegen van extra intercity's die langrijden is de verwachting dat de totale openingstijd op de diverse overwegen gelijk blijft. Voor de Comeniuslaan zelfs sterk verbeterd. Door het verminderen van de oversteek van de overwegen naar 2 sporen neemt de overzichtelijkheid van de overwegen toe. De afstand tot de overkant van de spoorwegovergang wordt daarmee aanmerkelijk verminderd.
Trouwens ... als het aan ProRail zou liggen worden, vanwege de hogere veiligheidsrisico's, de overwegen direct naast het station Naarden-Bussum gesloten. Dit is gelukkig niet aan de orde en in samenspraak met de gemeente Gooise Meren blijven ze om goede redenen open.
Wordt het niet eens tijd om als Gemeente Gooise Meren de verkeersveiligheid bij de overwegen in het centrum serieus aan te pakken?
Gemeente Gooise Meren kan onverwachte opstopping voorkomen:
Het gaat hier met name om de kruising bij de Genereaal de la Reijlaan / Vlietlaan / Stationsweg, maar zeker ook de Meerweg / Vlietlaan / Julianaplein.
Door de mogelijk blokkerende verkeersstromen van de kruising te verwijderen is de kans op een onverwachte opstopping, terwijl je net de overweg op rijdt, minimaal geworden. Teveel mensen hebben hier tot hun grote schrik, angstig 'even' vastgestaan. Op zo'n moment lijkt dat 'even' ... minuten te duren. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen 'goed'. Dat wil zeggen ... er vindt geen aanrijding plaats.
Jij wilt niet de volgende zijn, die daar onverwacht midden op de overweg staat, terwijl de spoorbomen achter je dichtgaan ...
Om die onverwachte opstopping te voorkomen dient helaas wel besloten te worden om het inrijden van de Vlietlaan vanaf de Generaal de la Reijlaan en Stationsweg niet meer toe te staan. Met andere woorden éénrichtingsverkeer op de Vlietlaan vanaf de Eslaan naar de Generaal de la Reijlaan. Veel mensen roepen gelijk NEE als je éénrichtingsverkeer noemt, zeker gezien hun slechte ervaringen met éénrichtingverkeer in Hilversum. Ondernemers aan de Vlietlaan maken zich zorgen om minder langskomend verkeer. Die langskomen en toch een keer besluiten om b.v eens binnen in de winkel te gaan kijken. Maar wat is uiteindelijk meer waard dan een mensenleven ...
Kortere wachttijd:
Het is aan de gemeente Gooise Meren om de doorstroom van fietsers en gemotoriseerd verkeer te optimaliseren en daarmee de verkeersveiligheid aanmerkelijk te verbeteren. Door het verwijderen van de blokkerende verkeersstromen kan de doelstelling dan ook zijn, dat in 1 openstelling de voor de gesloten overwegbomen ontstane wachtrijen weg zijn. M.a.w. de kans op het overstaan voor de overweg wordt geminimaliseerd. Wie wil er nu niet een kortere wachttijd om de spoorwegovergang over te steken ...
De acceptatie van het wachten in een wachtrij bij een verkeerslicht, waar je ander verkeer ziet rijden is redelijk. Bij gesloten spoorbomen duurt het, zeker bij de stations, even voordat de vertrekkende trein langskomt. Dat ervaren wachtende mensen vaak als vervelend / frustrerend. De wachttijd voor intercity’s wordt door de aanpassingen geminimaliseerd.
Het belangrijkste verschil ten opzicht van een kruising met een verkeerslicht is dat een trein nooit stopt ... als je onverhoopt op de kruising met het spoor stil komt te staan.
Door aanpassingen van ProRail en gemeente Gooise Meren uit de Top 10
Het kan niet zo zijn dat de beide overwegen kunstmatig in de Top 10 van onveiligste overwegen blijven staan, omdat de gemeente Gooise Meren nalaat aanpassingen aan de verkeersstromen op de kruisingen achter de overweg uit te voeren om de verkeersveiligheid en doorstroom te optimaliseren. Vandaar dat ChristenUnie Gooise Meren, in de persoon van Roel Kamphuis, bij de inspraakavonden over benodigde aanpassingen bij de genoemde kruisiingen heeft gepleit voor het kiezen voor Verkeersveiligheid, overzichtelijker kruisingen en daarmee kortere wachttijden. Met de Raad wordt o.a. over deze keuze op 15 november 2017 gesproken. Roel Kamphuis zal ons pleidooi daar herhalen.
Bekijk de video-presentatie
https://www.facebook.com/CUGooiseMeren/videos/1454603201322484/