Kaderplan Verkeer Centrum Bussum - ChristenUnie Gooise Meren steunt Raadsvoorstel van het College
Het gebied waar het Kaderplan Verkeer centrum Bussum invloed op heeft.
Bussum een modern tuindorp in het hart van ‘t Gooi …. van visie naar projecten.
Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 – Project Centrummanagement
“Even wegdromen……2020: een dag in het centrum van Bussum
Ik kom aan op station Naarden-Bussum (dat inmiddels is omgedoopt tot Bussum-Naarden!). Ik stap op mijn OV-fiets en volg de duidelijke route richting centrum. Mijn fiets kan ik makkelijk kwijt in een van de vele fietsrekken of –stallingen. Ik loop een rondje door het centrum. Auto’s zijn er vrijwel niet te zien. Het centrum is klein, compact en autovrij. Er is een duidelijke bewegwijzering naar de parkeergarages.”
Een gebiedsvisie waar de verantwoordelijk wethouder in de inleiding aangeeft geschrokken te zijn van de weerstand tegen een eerder gepresenteerd plan.
Net als het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum dat nu voorligt aan de gemeenteraad zullen er concrete voorstellen in hebben gestaan. Voorstellen die afgewogen gemaakt zijn met verschillende belanghebbenden en uitgangspunten van de gemeente Bussum.
Inwoners en andere belanghebbenden vinden elkaar over het algemeen genomen redelijk eenvoudig zolang het over visies gaat. Zodra er concrete plannen worden voorgesteld gaan de eigenbelangen weer opspelen. Het gemeenschappelijke belang, de gemeenschappelijke visie lijkt opeens verdwenen te zijn als sneeuw voor de zon.
Is het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum namelijk niet de ruimtelijke invulling van de ‘Gebiedsvisie centrum – April 2012’ qua mobiliteit voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers direct in en om het centrum van Bussum. Een plan waar de focus vooral gelegd is bij het toegankelijker en beter bereikbaar maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. B.v. het éénvoudiger over kunnen steken voor met name fietsers en voetgangers, door het creëren van een ‘tussenstop’ bij de oversteekplaatsen op de wegen rond het centrum.
De eerste versie van Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zal eind 2015 net voor de start als fusiegemeente Gooise Meren op de plank zijn komen te liggen. Vervolgens lijkt de behandeling van het plan structureel gefrustreerd te worden door vertragende acties vanuit de gemeenteraad. Nu wordt er zelfs voorgesteld om de plannen weer door te schuiven tot na de verkiezingen. Die vertragingen zijn zeker niet in het belang van de inwoners, die maar moeten blijven wachten op een betere toegankelijkheid voor met name fietsers en voetgangers en een noodzakelijke verhoging van de veiligheid, doorstroom en overzichtelijkheid van de kruisingen bij de overwegen in het centrum voor alle verkeersdeelnemers. Uiteindelijk zullen die samen leiden tot kortere wachttijden bij de overwegen en aanzienlijk minder bijna ongelukken.
Het realiseren van een visie, die met veel enthousiasme van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden Bussum verder vorm kan geven als een modern tuindorp laat nog steeds op zich wachten.
Het woud aan amendementen en moties dat is ingediend door verschillende raadsfracties mist in veel gevallen de uitgangspunten, samenhang en consistentie in de aanpassingen zoals die in het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum voorgesteld worden. Een kaderplan dat uitgaat van Veiligheid, Doorstroom, Bereikbaarheid en Leefbaarheid en wel in die volgorde in relatie tot de overwegen.
Wat maakt dat er na alle inspraaksessies en participatietrajecten zoals een brede raadpleging en klankbordgroep voorstellen komen die o.a. niet in lijn zijn met de eerder door de raad aangenomen Gebiedsvisie centrum – April 2012 en Centrumplan van maart 2013?
- Als ChristenUnie Gooise Meren sluiten we ons aan bij het Raadsvoorstel van het College, met 1 uitzondering: het ‘Buiten besluitvorming’ laten van de benodigde aanpassingen bij de overweg met de kruising Meerweg / Vlietlaan / Julianaplein. Met omdraaien rijrichting Veldweg. Het ‘Buiten besluitvorming’ laten zou alleen beperkt hoeven te worden tot het wel of niet voort laten bestaan van gebouw de Vonk en de loop en inrichting van de Kloosterweg.
- Als ChristenUnie Gooise Meren hebben we bewust deelgenomen aan de inspraaksessies om tijdig onze input te geven, in gesprek te zijn en de samenhang en consistentie binnen het hele plan te blijven bezien.
Uit: Risico-analyse-overwegen-gooilijn door ProRail/Sweco komt de maatregel om een toenemend risico van een incident op de overweg Generaal de la Reijlaan aanmerkelijk te verminderen:
"Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Vlietlaan (naar de kruising toe)".
Dat geldt ook voor de overweg bij de Meerweg:
"Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Nassaulaan / Kloosterlaan (naar de kruising toe).”
Hoe lang willen we blijven onderschatten en ontkennen dat de Generaal de la Reijlaan, mede door de onoverzichtelijke en te drukke kruising achter de overweg (met name net voor sluiting en net na opening), in de top 10 van onveiligste overwegen van Nederland staat? Alleen het terugbrengen van 5 naar 2 sporen levert wel een heel belangrijke verbetering, maar is op zichzelf nog onvoldoende.
...
Vanwaar eigenlijk de focus op de toegankelijkheid per fiets en als voetganger?
Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012
“3. Analyse: Bussum door de ogen van haar bewoners”
“Op het gebied van mobiliteit is er ook wat ontevredenheid. Er is te veel (doorgaand) verkeer, vinden een aantal bewoners. Ook de splitsing van Bussum door een spoorlijn wordt als vervelend ervaren. Het is een fysieke tweedeling en zorgt voor opstoppingen in het verkeer.”
“Een belangrijke kans voor Bussum is de gunstige ligging in de Randstad: dicht bij grote steden als Utrecht en Amsterdam, goede aansluiting op de snelweg, maar bovenal goed bereikbaar per trein.”
“Doorpakken op het thema duurzaamheid wordt daarom ook gezien als een belangrijke kans voor Bussum. Er is immers een treinverbinding, er is een compact centrum, alles is op fietsafstand en het groene karakter kan nog verder versterkt worden.”
“Ook de economische crisis en de teruglopende investeringsmogelijkheden van de overheid zijn een bedreiging voor de ontwikkeling van Bussum. Grote investeringen als een verdieping van het spoor, lijken daardoor op korte termijn weinig kans van slagen te hebben.”
“Bussumers staan met beide benen op de grond, vinden duurzaamheid belangrijk en nemen veelal gewoon de fiets.”
Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012
“4. Deskundigen over de toekomst van winkelcentra”
“Uit het onderzoek blijkt dat gemeentes die investeren in kwaliteit van het winkelgebied hiervan de vruchten plukken. Gemeenten die niets doen of plannen op de lange baan schuiven ondervinden hiervan direct de consequenties: bewoners winkelen vaker in buurgemeenten die wel aantrekkelijk zijn. Het centrum zal in de toekomst ook niet alleen maar om het winkelen draaien. De aantrekkelijkheid van het centrum zal uit een combinatie van voorzieningen bestaan. Naast winkelen, zou er meer horeca moeten komen en wellicht ook andere publieksvoorzieningen op het gebied van kunst en cultuur. De afname van het winkeloppervlak betekent ook dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn. Adviseur Egbert Kalle betoogde bovendien dat parkeervoorzieningen niet de omzet van de winkels verhogen. De automobilisten blijken niet de grootste bijdrage te leveren aan de omzet en extra parkeerplaatsen of gratis parkeren trekken geen mensen naar de winkels. Sterker nog, winkelcentra die sterker inzetten op andere opties, zoals de fiets, blijken daarvan de vruchten te plukken, zo blijkt uit recent onderzoek .”
“Deskundigen benadrukken dat Bussum werk moet maken van beleving in het centrum.”
“Wie er graag komt, zal ook gebruik maken van de voorzieningen en dat zal positief uitwerken op winkel- en horecaomzetten in het centrum.”
Update 14-12-2017:
De Vlietlaan als rode loper voor voetgangers en fietsers vanaf station Naarden-Bussum blijft een tweerichtingstoegangsweg tot het centrum voor automobilisten. Directe bereikbaarheid voor automobilisten gaat blijkbaar boven alles:
Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:
- Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.
Het verkeer vanaf deze kant kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.
Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.
Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die ook voor de Optimale Veiligheid optie zijn. - Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd.
- De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers.
Nog niet optimaal, maar beter.