BORgronden Naarden: ... Stel dat je er zelf gaat wonen …

BORgronden ontsluitingsmogelijkhedendonderdag 07 december 2017 20:32

Dat is de vraag die we je als ChristenUnie Gooise Meren wilden stellen als Roel Kamphuis je tijdens de Inloopavond BORgronden van woensdag 6 december in de Witte Kerk van Naarden had aangesproken. Die we mee willen geven aan diegenen die zich aanmelden voor één van de twee werkgroepen: ‘Wonen & Groen’ en ‘Verkeer’ (https://borgronden.nl/inschrijven-werkgroepen/ )

In dit geval was het doel informatie uit de 1e hand te verkrijgen met betrekking tot de plannen voor nieuwbouw en inrichting op de BORgronden in Naarden. Welke informatie is onder andere verkregen:

  • 40 sociale huurwoningen
    Vanuit de aanpassing van het bestemmingsplan was al bekend dat er minimaal 40 sociale huurwoningen komen. Vanuit de commerciële exploitatie is het de vraag of het er meer kunnen worden. Het is een particulier initiatief van VOF de BORgronden.

  • 6 ontsluitingsmogelijkheden
    Dat er 6 ontsluitingsmogelijkheden zijn onderkend om de nieuwbouwwijk in of uit te rijden.

  • Verdeling verkeer
    Dat het in het gemeenschappelijk belang is om het bestemmingsverkeer zoveel mogelijk te verdelen over het bestaande wegennet door daar goed op aan te sluiten. Dat hierdoor de toename van verkeer op de Huizerstraatweg, Beethovenlaan naar Amersfoortse Straatweg en Oud Blaricummerweg naar Brediusweg verdeeld wordt.

  • Verschillende dichtheid van bebouwing
    Er wordt gekozen voor 3 stroken qua dichtheid bebouwing, gelijke dichtheid als het componistenkwartier tegen de bestaande buurt aan, de hoogste dichtheid tegen de snelweg aan en een strook daar tussenin; qua ligging en dichtheid bebouwing.

  • Geluidsscherm
    Dat er geluidstechnisch een geluidsscherm van 12 meter hoog nodig is om überhaupt te mogen bouwen.

  • Dove gevel voldoet
    Dat dit ook te realiseren is met woningbouw met een dove gevel. Dat wil zeggen dat er niets open kan aan de A1 kant van de woning. De gevel wordt optimaal geluid geïsoleerd. Architectonisch zorgt dat wel voor de nodige uitdagingen, maar het is te realiseren.

  • Stiller in Componistenkwartier
    Bijkomend voordeel is dat het, volgens berekeningen, in het Componistenkwartier 7-12 Db stiller wordt.

  • Fijnstof beneden norm
    Dat volgens theoretische berekeningen de hoeveelheid fijnstof van de A1 ten opzichte van de basis aanwezige hoeveelheid fijnstof relatief gezien meevalt. Een verhoging met minder dan 10%. Het is de vraag wat werkelijke metingen op zou leveren. Lastig te meten trouwens; het gaat om microgram per m3.

  • Basis concentratie fijnstof is belangrijk afgenomen
    Het is de vraag waarom inwoners vaak de concentratie fijnstof in hun woonstraat aanhalen als argument tegen een verandering in verkeersstromen. Als er verwacht wordt dat er meer auto’s door de straat gaan rijden of er meer auto’s gaan parkeren. Door de algemene daling van de basis concentratie fijnstof komt deze concentratie door een beperkt aantal auto’s nooit boven de wettelijke norm. Als een snelweg dat al niet veroorzaakt dan zeker geen woonstraat in één van de kernen van Gooise Meren.

Stel dat je er zelf gaat wonen ... waar zou jij dan voor kiezen?

« Terug

Archief > 2017 > december

Geen berichten gevonden