Als belangen tegenstrijdig zijn …

Tegenstrijdige belangendinsdag 12 december 2017 10:19

Dan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen.
Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen.

Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

  1. Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers.
    Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker.
    Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer.
    Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken.

  2. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein.
    De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt.
    Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden.

  3. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven.
    Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden.
    Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan.
    Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca.

  4. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden.
    Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden.
    De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers.
    Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten.
    Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

  • de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum.
  • de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

  • Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.
    Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.
    Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.
    Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn.
  • Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden. 
  • De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.
    Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

  • Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.
    Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.
    Geef elkaar de ruimte.
  • Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar.
  • Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

« Terug

Archief > 2017 > december

Geen berichten gevonden