Luxe van 4 overwegen binnen een kilometer maakt eenrichtingsverkeer mogelijk…
Staande op de overweg bij de Herenstraat kun je het passerende verkeer op alle tussenliggende overwegen tot aan de overweg aan de Zwarteweg/Comeniusweg overzien. Op loop- en fietsafstand liggen 4 overwegen, een luxe die vooral op een veilige doorstroom van voetgangers en fietsers ingericht dient te worden.
Voor gemotoriseerd verkeer zijn dit namelijk minimale afstanden en met de vele straten aan beide kanten van het spoor is er op een eenvoudige manier eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op 3 van de 4 overwegen in te richten. De overweg aan de Herenstraat is qua af te handelen verkeersaanbod daar niet geschikt voor.
Eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer bij de Generaal de la Reijlaan, Meerweg en Comeniuslaan om de doorstroom op deze overwegen te maximaliseren. Samen met andere direct uitvoerbare acties uit het in oktober 2015, door de ChristenUnie Gooise Meren, gepresenteerde verbeterplan verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in Naarden-Bussum, beloofd dit een korte termijn oplossing die direct resultaat geeft.
Tunnels voor gemotoriseerd verkeer zijn onderzocht en niet haalbaar, woningen staan te dicht op het spoor en straten zijn te smal. Fietstunnels zouden een oplossing kunnen zijn als ze op de route van vooral de schoolgaande fietsers aangelegd kunnen worden en daar ruimte is voor een fietstunnel. Na bestudering van de wegenstructuur langs het spoor blijkt dat praktisch niet haalbaar. Voetgangerstunnels zijn er, maar die zijn moeilijk vindbaar of weer niet bruikbaar voor hen die slecht ter been zijn. Voor hen die zich b.v. per rollator of rolstoel verplaatsen of een kind in een kinderwagen of buggy bij zich hebben zijn die tunnels door hun hellingen een ware uitdaging of obstakel.
De wens van vele inwoners van de gemeente Gooise Meren is een verdiepte ligging van het spoor. Deze sinds 2004 aan de inwoners voorgehouden optie blijkt voorlopig nog niet op het verlanglijstje van het ministerie van I&M te staan. De verwachting is dat tot 2028 die daar ook niet op gaat komen. De kans is wellicht zelfs groter op het doortrekken van de spoorlijn bij Hilversum langs de A27 naar Almere. Voordeel daarvan zou zijn, dat de Gooise Lijn geen direct onderdeel meer maakt van de verbinding Utrecht-Almere. Vanuit de stations Naarden-Bussum en Bussum-Zuid kan dan via Hilversum of Weesp naar Almere gereisd worden. Wanneer er niet meer treinen op het traject Amersfoort-Duivendrecht/Weesp gaan rijden betekent dit een vermindering van het aantal treinen door Naarden-Bussum.
Een project dat zeker in 2017 wel doorgaat is het door ProRail aanpassen van het aantal sporen bij station Naarden-Bussum. Het budget om de bestaande 6 sporen terug te brengen naar 2 sporen is al door het ministerie van I&M toegezegd. Het huidige middenperron, wordt daardoor een zijperron en daarmee gelijk beter bereikbaar voor minder valide treinreizigers.
De op afstand bediende spoorwegbomen naast station Naarden-Bussum, die vanwege de vele sporen een langere dichtligtijd hebben, verdwijnen en worden vervangen door moderne overwegbeveiliging. Gesprekken over de verkeerstechnische inrichting aan beide zijden van de 3 betrokken overwegen vinden nu plaats. Nu dient de gemeente de toekomstvaste beslissingen te nemen, zoals die voorgesteld worden in het eerder genoemde plan.
Profiteer van de luxe van 4 overgangen binnen een kilometer, gecombineerd met het aanwezige wegennet aan beide zijden van de overwegen. Dit maakt het op een eenvoudige manier mogelijk om van de bestaande onoverzichtelijke en doorstroom beperkende kruisingen met de Vlietlaan een overzichtelijk geheel te maken. Dit geld zowel voor de overweg bij de Generaal de la Reijlaan als de Meerweg.
Door de gemaximaliseerde doorstroom is van een spoorse doorsnijding nog amper sprake. Er is meer sprake van verkeerslichtsituaties op de genoemde overwegen in Bussum en Naarden. De korte openingstijden hebben echt een maximale doorstroom van het verkeersaanbod nodig. De dichtligtijden zullen door het toepassen van modernere overwegbeveiliging door ProRail in 2017 korter worden. Zeker voor groepen schoolgaande fietsers is het een belangrijke verbetering qua verkeersveiligheid op hun dagelijkse route van en naar school.
De ChristenUnie Gooise Meren gaat zich hard maken om de acties uit het verbeterplan als een projectplan voor 2016 gedefinieerd te krijgen. Gebruikmakend van het door de Wethouder Nen van Ramshorst, in het programma ‘In Derde Termijn’ van GooiTV toegezegde overleg over het gepresenteerde plan van aanpak. Zou het niet een mooie afsluiting zijn van het huidige college van Burgemeester en Wethouders van Bussum om het plan nog in 2015 te realiseren?
Voor 2015 is er vast ook nog een onvoorzien potje opgenomen in de begroting waar de beperkte benodigde aanpassingen uit betaald kunnen worden. Het voor 2016 gereserveerde potje onvoorzien zou zeker voldoende zijn voor realisatie van het plan op zeer korte termijn.
Voor meer informatie m.b.t. het verbeterplan:
ChristenUnie Gooise Meren heeft aandacht voor de verkeersveiligheid van u en uw kinderen.