"Wat wordt de eerste fietsstraat in Gooise Meren?"
Dat vraagt Roel Kamphuis (ChristenUnie Gooise Meren) zich af na de inspraakavond waar de gemeente schetsen voor de toekomstige aansluiting van de Comeniuslaan/Zwarteweg op de in 2019 te saneren overweg voorlegde. Deze schetsen zijn mede gemaakt op basis van ideeën en zorgpunten die bewoners en andere betrokken inwoners op een eerdere burgerparticipatie avond naar voren hebben gebracht.
Zorgpunten van de aanwezige bewoners zijn vooral de mogelijke toename van gemotoriseerd verkeer in hun woonstraat en de veiligheidsrisico’s bij de spoorwegovergang. En dan met name het risico van slalommen door fietsers en zelfs auto’s. In overleg met ProRail, de adviseur van Goudappel Coffeng en medewerkers van de gemeente zijn er voldoende maatregelen voorzien om het risico van slalommen te minimaliseren en zoveel als mogelijk uit te sluiten.
Comeniuslaan als Fietsstraat?
Vooral de schets met de optie om de Comeniuslaan deels in te richten als fietsstraat werd met enthousiasme door de aanwezigen besproken. Belangrijke criteria vanuit het gemeentelijke verkeersbeleid zijn vastgelegd in het zogenoemde vigerende verkeersbeleid. Vraag is in hoeverre een fietsstraat daar in past. Gezien het huidige geringe aantal auto’s dat de overweg aan de Comeniusweg neemt past dat zeker. De verdeling blijft minimaal gelijk. Automobilisten die nu bij gesloten spoorbomen afbuigen naar de Albrechtlaan, Thorbeckelaan of Slochterenlaan zullen eerder doorrijden naar de overweg als blijkt dat de sluitingstijd vergelijkbaar wordt aan de andere overwegen. De inrichting als fietsstraat zal dit gebruik wel dempen. Zowel de keuze om via de overweg te rijden als de snelheid waarmee.
Een ander zorgpunt zijn de kosten, uit welk potje kan deze wenselijke optie gefinancierd worden? Het is de vraag of het potje voor het aanpassen van de verkeerssituatie rond de aansluitingen met de overwegen al voldoende budget bevat.
Opties voor fietsstraten?
Er zijn de afgelopen jaren, maanden verschillende andere opties voor het inrichten van een straat als fietsstraat langsgekomen. Allereerst de Brinklaan, zou een fietsstraat daar wel de gewenste demping van gebruik door gemotoriseerd verkeer en van snelheid kunnen bieden? De verwachting van CU Gooise Meren is van wel. De ervaren doorsnijding van het winkelgebied en gevoel van een onduidelijke verkeerssituatie bij de kruising met de Havenstraat/Nassaulaan vraagt om een oplossing. Vervolgens de Herenstraat, gezien het daar getelde aantal automobilisten is het daar de vraag of het vigerende verkeersbeleid niet teveel geweld wordt aangedaan. Dit is ook de route voor de brandweer bij het uitrukken naar een plek aan de Westzijde van het spoor. Kent u nog andere opties om door te geven? Stuur gerust een e-mail naar info@GooiseMeren.ChristenUnie.nl
Keuze voor fietsstraat
Wat CU Gooise Meren betreft wordt er, waar het past binnen het beleid, zeker gekozen voor het inrichten van een fietsstraat om met name de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers in die straat aanzienlijk te verbeteren. Geef prioriteit aan de verkeersveiligheid van fietsers en met name de vele schoolgaande kinderen en jongeren op hun weg naar school.
“Wat wordt de eerste fietsstraat in Gooise Meren?”
Reacties op '"Wat wordt de eerste fietsstraat in Gooise Meren?"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.