Inbreng voor het coalitieakkoord

Coalitieakkoord3woensdag 30 mei 2018 09:10

In het coalitieakkoord staat kernachtig welke inbreng de coalitie heeft onderkend in het gesprek dat we samen gevoerd hebben.
De complete schriftelijke versie geeft uitgebreider aan voor welke punten wij aandacht gaan blijven vragen.

Investeren in het WelZijn van bepaalde (groepen) inwoners in Gooise Meren levert op korte, middellange en lange termijn kostenbesparingen op en zorgt voor minder uitgaven in met name het sociale domein. In een Welvarende gemeente als Gooise Meren is het zaak om aan het WelZijn van de inwoners extra aandacht te geven.

Voorbeelden uit de afgelopen raadsperiode zijn:

  • toepassen van het ‘positieve gezondheid’ initiatief. Vanuit de eigen omstandigheden van een inwoner die qua bijvoorbeeld inkomen afhankelijk is van de gemeente, stimuleren om zichzelf te willen ontwikkelen waar dat wel kan. Niet alleen de focus leggen op wat iemand niet kan.
  • MVO Gooise Meren heeft tot doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer (deels) te laten participeren aan de samenleving.

De gemeente heeft een bescheiden rol en heeft vooral als taak de kracht in de samenleving te versterken en staat daarom naast mensen. Om te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid maar ook om mee te denken, te stimuleren en te ondersteunen waar dat nodig is. Dit vraagt om maatwerk: de een heeft die ondersteuning sneller nodig dan de ander. En voor kwetsbare mensen die het echt niet zelf of samen met anderen kunnen, biedt de overheid een vangnet.

Er zijn echter nog zeker een aantal groepen waar extra aandacht voor nodig is om het deelnemen aan de samenleving te bevorderen.

  • Statushouders als we niets doen zitten er teveel voor eeuwig in de bijstand en blijven een beroep doen op voorzieningen in het sociale domein.
    Ik schets dit enigszins zwart-wit, maar er zijn zeker zorgpunten qua integratie.

    Een mooi initiatie is wel de inzet van sleutelfiguren uit en in de groep Statushouders in Gooise Meren in samenwerking met jongerenwerk Versa Welzijn.
    Wie kunnen beter Statushouders begeleiden qua integratie in de Nederlandse cultuur dan ‘eigen’ mensen die inmiddels de achtergrond van beide culturen kennen.
  1. Integratie staat of valt met het voldoende/goed beheersen van de Nederlandse taal.
    Het taalonderwijs in Gooise Meren is matig. In Amsterdam is er goed taalonderwijs ook in de avonduren, maar Statushouders lopen tegen de reiskosten aan die ze niet uit hun ‘studiebeurs’ kunnen betalen. Zijn er opties om hen daarin tegemoet te komen?
  2. Passend werk. Er zijn relatief veel goed opgeleide jonge mannen uit Syrië en Eritrea, die graag het vak uit zouden oefenen waarvoor ze opgeleid zijn of uitgevoerd hebben in hun land van herkomst, maar de taalbarrière staat dat nog teveel in de weg.
    Op dit moment is er bijvoorbeeld binnen MVO Gooise Meren nog onvoldoende capaciteit beschikbaar en inzicht in wat de mogelijkheden qua inzet en talent van de diverse Statushouders is.
  3. Culturele verschillen. Net zoals je bij al langer aanwezige culturen ziet in de samenleving zijn er bij onvoldoende integratie / rekening houden met de Nederlandse cultuur beperkte mogelijkheden om door te stromen naar beter betaalde banen of een baan überhaupt te krijgen. Sleutelfiguren bieden hier een belangrijke basis om deze kennis te delen en Statushouders van bewust te maken.
  4. Aandacht voor trauma verwerking, voorkomen dat een Statushouder in een negatieve spiraal komt. Je wilt actief meedoen in de samenleving, je wilt werken maar …
    Je kunt niet ‘gewoon’ iemand naar een psychiater sturen, er zijn creatieve oplossingen nodig om wel de geestelijke zorg te verlenen die een statushouder nodig heeft.
  5. Inpikken van woningen. Zo zien veel mede inwoners het als Statushouders vanuit de bestaande woningvoorraad een woning toegewezen krijgen waar jezelf, een familielid, vriend, kennis of bekende als meer dan 5, 10 of 20 jaar op wacht.
    Hoewel het een investering is, zou verbouw of nieuwbouw van passende woningen in combinatie met woningen voor bijvoorbeeld starters of doorstromers (senioren) een positievere setting in de samenleving geven.
    We kunnen blij zijn als gemeente dat Statushouders door de woningbouwverenigingen gehuisvest kunnen worden in bestaande woningen, maar zouden aan moeten moedigen juist de woningvoorraad meer uit te breiden dan gepland en dan nodig voor alleen het huisvesten van Statushouders. Een zekere spreiding en verdeling over de gemeente is daarbij zeker van belang.
  • Jongeren-/Jeugdzorg
    Er wordt veel druk door ouders en samenleving op jongeren gelegd.
    Als je kind het toch moeilijk heeft in bijvoorbeeld de Atheneum/Havo brugklas krijgt de school van de meeste ouders daar de schuld van. Het feit dat het kind het op dat moment gewoon niet aankan zien te weinig ouders zelf. Als je dat wel inziet en aangeeft naar de school zijn ze verrast door de aandacht die naar het WelZijn van het kind uitgaat in plaats van de prestatie- en statusdrang van de ouders.

    Vroeg signalering van een nog niet benoemde zorgvraag is zeker in de jongeren-/jeugdzorg van belang om tijdig, in veel gevallen, te kunnen volstaan met een lichtere vorm van geestelijk zorg.

 

Voor een andere groep is het noodzaak om de druk die op hun schouders ligt te verminderen. Aangezien mantelzorgers vrijwilligers zijn wordt een groot deel van de zorgtaken, die anders op een andere manier ingevuld moeten worden, in principe voor niets gedaan. Daar mag zeker ondersteuning geboden worden om de mantelzorger op de been te houden.

  • Mantelzorgers verdienen het om daar waar mogelijk ondersteuning te krijgen, zodat ze niet helemaal opgeslokt worden door de zorg die ze verlenen.
  1. Er dient voldoende respijtzorg en dagopvang te zijn, zodat er niet 7*24 verzorgd hoeft te worden.
  2. Daar waar het ‘eigen’ huishouden in de knoop komt, de mantelzorger ondersteunen met bijvoorbeeld huishoudelijk hulp.
  3. Kinderen/jongeren die (een deel van) de zorgtaak op zich nemen dienen zodanig ondersteund te zijn dat ze wel het onderwijs kunnen volgen dat ze graag willen doen.

 

Werken aan Alcohol en (party)drugs ‘bewustzijn’:

Zoals ook in het Nationaal Preventieakkoord door Staatssecretaris Paul Blokhuis aandacht wordt gevraagd voor overmatig alcohol gebruik is er door de CU fractie aandacht gevraagd voor het romantische beeld dat er aan (party)drugs wordt toegekend. De verwachting is dat die ook een onderdeel wordt van het Nationaal Preventieakkoord dat in eerste instantie alleen over overgewicht en niet roken zou gaan.

Ik weet dat er een aantal partijen in de voorgenomen coalitie voor zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid gaan. Maar … zeker in de gemeente Gooise Meren blijkt dat teveel jongeren, jong volwassen en volwassenen die eigen verantwoordelijkheid onvoldoende aankunnen en te makkelijk te diep in het glaasje kijken of gebruiken. Er wordt relatief veel glas ingezameld in de gemeente Gooise Meren. Onze stelling is dat dat vooral glas met alcoholische inhoud is geweest.

Iedere inwoner van Gooise Meren is te waardevol om in meer of mindere mate de toekomst en talenten te verliezen aan de alcohol. Een mooi positief voorbeeld hierin is de lange afstand zwemmer in open water Ferry Weertman, die bewust geen of zeer met mate alcohol drinkt. Zijn vrienden accepteren dat en vinden dat tijdens het samen uitgaan heel normaal. Het is en blijft gewoon een keuze of je het gezellig met elkaar hebt en met mate alcohol nuttigt of je ‘BewustZijn’ verliest aan teveel alcohol.

En de volgende dag nog amper weet wat je gedaan hebt of hyper van de alcohol vernielingen aangericht hebt aan andermans bezittingen.

 

Verkeersveiligheid voor fietsers (en voetgangers).

Zeker voor fietsers zijn er nog diverse te gevaarlijke punten in Gooise Meren die echt vragen om gerichte aandacht om de situatie voor overstekende fietsers en voetgangers veiliger te maken.

In het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zijn diverse verbeteringen qua verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers opgenomen, maar buiten met name het centrum van Bussum zijn er nog diversie verbeteringen door te voeren. Om een voorbeeld te noemen de fietsers oversteekplaats op de Amersfoortseweg bij Crailo.

 

Pop-up uitgangsgelegenheid voor jongeren NIX18

Commercieel gezien is de groep jongeren onder de 18 niet interessant om een uitgangsgelegenheid voor te exploiteren. Uit gesprekken met Stad-Gooi blijkt dat er zeker behoefte in is en dat ze als Stad-Gooi graag een Pop-up uitgangsgelegenheid voor jongeren (zonder alcohol) zouden runnen.

Er was sprake van gebouw Vonk, maar om diverse redenen is dat uiteindelijk niet doorgegaan.
Een mooie plek qua ligging in relatie tot mogelijke overlast.

In het algemeen genomen zijn er te weinig plekken beschikbaar voor jongeren waar ze elkaar kunnen en willen ontmoeten. In Muiderberg is er donderdag 12 april 2018 bijvoorbeeld een presentatie geweest van plannen van jongeren daar. Er is veel gebeurd in Muiderberg dat terughoudendheid onder de inwoners geeft. Er is een alternatieve suggestie gedaan, dat door de meeste aanwezigen als een goed voorstel werd gezien.

 

Eenzaamheid – omzien naar elkaar

In onze samenleving is het niet meer normaal dat je naar de buren in je straat omziet in de zin dat je ze aandacht geeft, eens uitnodigt of iets dergelijks. Onder alle leeftijdsgroepen komt eenzaamheid voor. In de zeevaarders buurt in de WesterEng is er bijvoorbeeld sprake van een initiatief dat nog op realisatie wacht. Een vorm van inloophuis, dat een kleinschalige ontmoetingsplek voor de wijk vormt. Zij zouden dit graag als een vorm van Pilot invulling geven, dat bij succes in meerdere wijken in Gooise Meren vorm kan krijgen.
Een punt waar bijvoorbeeld de wijkcoach, buurtsportcoach, wijkagent, … op bepaalde tijden aanwezig kan zijn en daarbij aanspreekbaar is en een aanspreekpunt heeft. Incidenteel kan een wijkwethouder bijvoorbeeld daar gepland aanwezig zijn.

 

Meer betaalbare woningbouw

De laatste jaren en een groot deel van de toekomstige woningbouw bestaat uit middel-dure en dure woningen. Om de simpele reden dat dit voor de projectontwikkelaar het meeste geld oplevert. Wanneer het niet in het bestemmingsplan voorgeschreven staat of de plek te ongunstig is voor middel-dure en dure woningen, zal geen projectontwikkelaar betaalbare woningen realiseren.
Van de bestaande sociale huurwoningen duurt het 2 tot 3 generaties voordat een woning weer vrijkomt voor nieuwe bewoners. Bij een gelijk blijvend percentage betaalbare (sociale huur)woningen is het duidelijk dat het tekort daarmee alleen maar toeneemt. Nu blijft niet iedere woningzoekende wachten op een beschikbare woning in Gooise Meren, maar de vraag blijft structureel te hoog. Er wordt gezegd dat de situatie niet slechter of beter is geworden en de verandering van toewijzingsbeleid heeft daar tijdelijk bij geholpen. Inmiddels blijkt dat het tekort, met andere woorden de kans op een geschikte woning voor met name starters en doorstromers naar een gelijkvloerse betaalbare woning weer minder is geworden.

Het lijkt ons een goed uitgangspunt om een statement te maken richting woningzoekenden van betaalbare (sociale) woningen om voor Crailo met de woningbouwverenigingen te gaan voor zeker 50% betaalbaar en een minimale hoeveelheid middel-dure woningen en af te zien van de bouw van dure woningen. Voor de Bredius wordt er ‘stiekem’ ook al weer gekeken naar realisatie van middel-dure woningen. Daar waar de Krijgsman al geen enkele betaalbare woning oplevert. Woningen die zeker geen doorstroming oplevering in bestaande sociale, betaalbare woningen in Gooise Meren, maar vooral (jonge) gezinnen uit Amsterdam-IJburg aantrekt.

« Terug

Reacties op 'Inbreng voor het coalitieakkoord'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.