Heiligt het doel de middelen?

Liever een groot hart (2)donderdag 15 februari 2018 22:43

Het doel was duidelijk: vanwege van het vermeende ontbreken van een duidelijke grondslag voor het heffen van een vermakelijkheden retributie ('prettax') werden alle middelen ingezet om te voorkomen dat de aanslag voor 2018 op de deurmat zal gaan vallen.

Het proces om tot de bepaling en hoogte van de aanslag te komen was ondoorzichtig, de wethouder drong aan om de tariefstelling nog uit te stellen. Net als een eerder aangekondigde bezuiniging op de bibliotheek om verschillende redenen afgewenteld was, dienden de consequenties van de voorgestelde regeling nog eens goed op een rijtje gezet te worden. Het leek op een op de achterkant van een bierviltje bedacht voorstel, dat op weinig draagkracht in de samenleving kon rekenen.

Was het een tegenreactie op het eerdere 'nee' van de wethouder voor het verlagen van het OZB-percentage? De in de begroting opgenomen dekking werd zelfs maar voor de helft met het voorstel gehaald, maar toch werd het eerder voorgestelde tarief als amendement ingediend. Tot onze grote verrassing werd het nog aangenomen ook.

Er was al gedreigd met het stoppen van alle activiteiten, een advocate was al op een inspraaksessie geweest om een relaas voor te lezen waarom een aanslag niet betaald zou kunnen worden. Wat beide politiek gezien vreemde vormen van lobbyen en in gesprek gaan met raadsleden zijn.

Vervolgens werd een heel arsenaal aan middelen aangewend om het doel te bereiken: "Afschaffen van de net ingevoerde vermakelijkhedenretributie". Een doel waar afgelopen woensdag 14 februari door een meerderheid van de raad via een motie mee ingestemd werd. Er was meer tijd genomen door de diverse partijen om de grondslag voor en het effect van het heffen van vermakelijkhedenretributie op een rijtje te zetten. Tijd waarvan de wethouder eerder al had aangegeven dat die nodig was. Daarbij heeft iedere partij het recht om zijn eigen beeld en mening te vormen en daarmee voor of tegen de ingediende motie te stemmen. De basis van de democratie in Nederland.

Wat waren zoal de ingezette middelen? Landelijke en social media werden gemobiliseerd om het nieuws te brengen dat alle activiteiten gestaakt werden vanwege de onterecht ingevoerde ‘prettax’. Dat klinkt beter dan vermakelijkhedenretributie. Er werd een politieke partij opgericht om zo net voor de verkiezingen nog wat extra druk te zetten.

En daarmee begonnen wat ChristenUnie Gooise Meren betreft de ongeoorloofde middelen.
Onder het mom van een politieke partij werden de voorstemmers van de vermakelijkhedenretributie op volmaakt respectloze manier afgeschilderd als … Nou ja vul maar in wat jij dacht mocht je bepaalde tweets, facebookberichten of reacties op berichten gelezen hebben. In ieder geval op een politieke partij onwaardige en respectloze manier.

We zijn voor alle inwoners van Gooise Meren en andere bezoekers blij dat er vanaf 24 maart weer enthousiast van alle activiteiten genoten kan worden. Dat de medewerkers gewoon aan het werk kunnen gaan. Dat er door de ondernemer de mogelijkheid wordt geboden om tegen een bezoekersvriendelijke prijs gebruik te maken van alle faciliteiten en voor weinig een lekker ijsje gegeten kan worden. Eerlijk gezegd verwachten we nog wel gemeende excuses ten opzichte van het vertoonde respectloze gedrag vanuit de politieke partij. En niet weg te lopen van de verantwoordelijkheid voor het eigen als respectloos ervaren handelen naar zittende raadsleden en wethouders.

Reacties op 'Heiligt het doel de middelen?'