ChristenUnie adopteerde veiligheid bij het spoor ...

gen-de-la-reijmaandag 26 februari 2018 21:21

Al jaren staat verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in Bussum hoog op de agenda bij de ChristenUnie. Pas nadat de toenmalige wethouder zelf een keer vast kwam te staan op de spoorwegovergang bij de Generaal de la Reijlaan werd het rechts afslaan verbod voor vrachtwagens ingevoerd. Op het verbod om vanaf de Nieuw ’s Gravenlandseweg direct na de overweg rechtsaf te slaan was al lange tijd door de ChristenUnie aangedrongen.

Het laatst in September 2015.

In augustus 2013 zijn er antwoorden op Kamervragen van de ChristenUnie gekomen die gericht waren op de komende sanering van de sporen in (inmiddels) 2019 en de wellicht toekomstige verdiepte ligging van het spoor. Uit de antwoorden blijkt dat er voor die verdiepte ligging van het spoor geen draagvlak was binnen het ministerie van I&M. Ook binnen de provincie en de regio ontbreekt er voldoende draagvlak om prioriteit te geven aan het gewenste project.

Uit persoonlijke vragen, tijdens informatie avonden in 2016, aan de projectleider voor het Gooise Meren project van ProRail blijkt dat met de sanering van de sporen bij station Naarden-Bussum van een verdiepte ligging van het spoor voorlopig zeker geen sprake kan zijn. Tot 2030 is er in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) geen budget beschikbaar om het project verdiepte ligging van het spoor in Naarden, Bussum op te nemen. Zelfs met de 2 miljard extra die het kabinet uittrekt voor het MIRT is het de vraag of er tot 2040 wel prioriteit toegekend en budget beschikbaar komt.

Realistisch als we zijn gaan wij voor de komende gemeenteraadsverkiezingen niet de verwachting wekken dat er binnen nu en 15 jaar een verdiept ligging van het spoor gaat komen. In oktober 2015 werd voor de StemWijzer een stelling opgenomen over verdiepte ligging van het spoor. Om op een juiste manier stelling te nemen zijn er een aantal observaties uitgevoerd bij de spoorwegovergangen in Bussum en Naarden.  Dit is in 2017 een aantal keer herhaald. Gewoon op verschillende tijdstippen van een dag bekijken wat er gebeurd bij de spoorwegovergangen. Hoe veilig of onveilig zijn de situaties nu eigenlijk.

Onveilig in de zin van doorstroom beperkende verkeersstromen op de kruisigen direct achter de spoorwegovergangen bij de Vlietlaan. Het risico op insluiting is het grootst bij de spoorwegovergang bij de Generaal de la Reijlaan en de Meerweg. Er zijn een aantal (bijna) insluitingen geconstateerd tijdens momenten van observatie, wat veel zegt over het werkelijk aantal dat voorkomt. Hebben we het nog niet over het aantal bijna aanrijdingen op de onoverzichtelijk kruisingen net voor het sluiten en net na het openen van de spoorbomen. Door ongeduldige verkeersdeelnemers die nog net even ...

Om de aandacht te krijgen voor de huidige onveilige situatie is oktober 2015 al een plan van aanpak geschreven op welke manier de gemeente op korte termijn de verkeersveiligheid aanmerkelijk kan verhogen. Concreet, nu actie ondernemen en niet laten afleiden van de huidige onveiligheid door de aandacht te verschuiven naar de verdiepte ligging van het spoor die wellicht (n)ooit gerealiseerd gaat worden. Het zou een optimale oplossing zijn, maar geeft geen verhoging van de verkeersveiligheid voor minstens de komende 15-20 jaar. Om diezelfde reden is de bestaande onveiligheid de afgelopen 10-15 jaar al in stand gehouden.

Het basisidee om de verkeersstromen op de kruisingen achter de overwegen overzichtelijker te maken en de kans op insluiting te minimaliseren is overgenomen in het Concept Kaderplan Verkeer Centrum Bussum. Bij de inspraaksessies met inwoners is de keuze voor veiligheid boven bereikbaarheid duidelijk naar voren gebracht. Het ter plekke met interne en externe verkeersdeskundigen, inwoners en belangenorganisaties bespreken van de risico’s bij de spoorwegovergangen heeft daar zeker toe bijgedragen.

Als ChristenUnie vinden we het zwaar teleurstellend dat in de raadsvergadering van 13 december 2017 een meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met een amendement om de optie om te kiezen voor veiligheid te schrappen. We durven te stellen dat de meeste gemeenteraadsleden/fracties nooit de moeite hebben genomen om gedurende verschillende momenten op een dag te gaan observeren wat de actuele verkeersveiligheidsrisico’s op de kruising met de Generaal de la Reijlaan zijn. Het risico van insluiting blijft aanwezig, ook na het sanering van 5 naar 2 sporen en daarmee een aanmerkelijk kortere spoorwegovergang.

Er wordt vaker een motie of amendement ongedaan gemaakt door voortschrijdend inzicht van een aantal fracties in de gemeenteraad. Als ChristenUnie Gooise Meren blijven we de in stand gehouden onveiligheid onder de aandacht brengen en passende maatregelen om de risico’s te verkleinen voorstellen.

Een trein stopt namelijk nooit.

Reacties op 'ChristenUnie adopteerde veiligheid bij het spoor ...'