Maarten Luther in de Grote Kerk in Muiden

Muiden_IMG_9140zondag 01 november 2015 14:00

In alle vroegte togen mijn vrouw en ik naar de Grote Kerk in Muiden. Ondanks dat ik al bijna 25 jaar in Muiderberg woon en lid ben van de PKN, wordt dit de eerste keer dat ik een dienst bij woon van de protestantse kerk in Muiden.

De Grote of St. Nicolaaskerk is een mooie statige kerk uit 1425. De kerk is goed onderhouden. Later in de dienst doet de dominee een gepassioneerde oproep bij de collecte voor het onderhoud. Langzaam vult het middenschip zich met ouderen onder het orgelspel van “Een vaste burcht is onze God”. Bij de ingang kregen we een duidelijke liturgie mee met foto die ik in eerste instantie niet herkende. Bij de liturgie zat een oproep van de voedselbank “Gooi & Omstreken” voor de inzamelactie aanstaande zondag. De dienst werd voorgegaan door mevrouw drs. E.E. Aarsen-Schiering uit Amsterdam. De preek staat in het teken van Maarten Luther, gisteren was het reformatiedag. Mevrouw Aarsen had 14 dagen geleden een Luther-studiereis gemaakt en had Wittenberg en de Wartburg in Eisenach bezocht, de foto herkende ik van mijn eigen bezoek aan de Wartburg waar Luther zich “schuil” had gehouden na zijn veroordeling. De kern van de 95 stellingen is dat niet de prestatie van de mens, maar de genade van God centraal dient te staan. In de tijd van Luther was er een grote handel van aflaatbrieven opgezet om de Sint Pieter Kathedraal in Rome te bouwen. In de Wartburg heeft Luther samen met Melanchton de Bijbel in het Duits vertaald. Bijzonder is dat deze vertaling, eigenlijk de oorsprong is van de Duitse taal. In de 16e eeuw hadden de vele vorstendommen in wat we nu Duitsland noemen, allemaal een eigen dialect. Door de Bijbel te vertalen ontstaat er een gemeenschappelijke taal en daarmee een eenheid. 100 jaar later gebeurde dit in De Nederlanden, met de Nederlandse vertaling. De predikant deed een oproep om de Bijbel actief te lezen, “het is een licht op ons levenspad” gaf ze ons mee. We eindigden de dienst met het zingen van Luthers lied “Een vaste burcht is onze God”. Na de dienst was er koffie en bleef iedereen napraten. We konden een kopie inzien van de eerste lutherse Bijbels in het Duits die de predikant had meegenomen.

Jos den Hengst

Reacties op 'Maarten Luther in de Grote Kerk in Muiden'