Als terrorisme dichtbij komt,

Parijs biddenzaterdag 14 november 2015 15:10

wordt de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen Gooise Meren op zaterdag 14 november tijdelijk gestaakt. Als ChristenUnie Gooise Meren hebben we ons aangesloten bij het tijdelijk stoppen van de campagne om als politieke partijen een gezamenlijk standpunt in te kunnen nemen. Een oproep tot eenheid en verbinding, in het verdriet en de veroordeling van deze vreselijke terreurdaden.

Dat is de reden waarom u ons niet aan heeft kunnen treffen op de verkiezingsmarkt, die op het Julianaplein in Bussum, gehouden zou worden van 12:00-15:00 uur. En waarom we ’s middags niet zijn wezen flyeren in Muiden, zoals eerder aangekondigd. We waren graag met u in gesprek gegaan over onderwerpen die u bezighouden. Mochten dat de terroristische aanslagen in Parijs zijn geweest, dan hadden we daar met u de tijd voor genomen. Mocht u voor niets gekomen zijn, dan bieden we daar hierbij onze excuses voor aan.

Voor de politieke partijen zelf was nu een bijeenkomst om 14:00 uur in het gemeentehuis van Bussum georganiseerd. Burgemeester dr. Joyce Sylvester van Naarden hield daar een korte toespraak waarin ze aandacht vroeg voor de gezinnen en familieleden van de slachtoffers van de gruwelijke terreurdaden in Parijs. Dat we als inwoners van de gemeente Gooise Meren verdraagzaam en met respect met elkaar om blijven gaan. Zeker nu bekend is dat de aanslag door IS opgeëist is.

Tegen 14:45 werd door de waarnemend Burgemeester van Bussum Albertine van Vliet-Kuiper een korte toespraak gehouden voor de politieke partijen, die richting het Veerplein waren gelopen. We zijn benieuwd of het winkelende publiek begrepen heeft waarom daar een groep mensen stond, die duidelijk niet aan het winkelen waren. Korte tijd na de toespraak met een beperkt aantal richting de Wilhelmina kerk gelopen om een kaarsje aan te steken voor de slachtoffers en hun gezinnen, familie en vrienden. Hierdoor is ons niet bekend of er nog nieuwsgierigen waren op het Veerplein die gevraagd hebben waarom die groep mensen daar op het Veerplein stond.

Om 20:00 is als gezamenlijk standpunt het volgende op de Facebook of internet pagina’s van de 10 aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemende politieke partijen geplaatst:

“Wij, de lijsttrekkers Gooise Meren, zijn geschokt door de aanslagen in Parijs. Daarom hebben we vandaag geen campagne gevoerd. De gebeurtenissen in Parijs zijn ook een aanslag op onze democratische waarden. Sta voor vrijheid van meningsuiting en ga woensdag naar de stembus.”

’s Morgens was Roel Kamphuis met Philip Dijs en een collega raadslid uit Huizen nog wezen flyeren bij de winkels aan de Mackaylaan in Naarden, zoals we dat gepubliceerd hadden op Facebook en internet. Goede gesprekken gehad met winkelende mensen. Niemand die vroeg naar onze mening t.o.v. de terroristische aanslagen in Parijs.

De hele dag hebben we ons afgevraagd waarom we onze belofte moesten breken om voor u bereikbaar te zijn op de Verkiezingsmarkt in Bussum tussen 12:00-15:00 die middag. Hoe erg het gebeuren in Parijs ook is, wat is daarvan de consequentie voor ons, voor het dagelijkse leven als inwoners van de Gemeente Gooise Meren? De inwoners die deze zaterdag gewoon hun boodschappen moesten doen, die woensdag gewoon moeten stemmen. en waarvan velen zich nog afvragen op wie ze nu gaan stemmen?

Met het gezamenlijke statement van de lijsttrekkers werd het duidelijk: Het gaat om “onze democratische waarden”. Een goed punt om uit te werken in de komende raadsperiode. Hoe onze democratische waarden te borgen in de acceptatie en integratie van de vluchtelingen die nu op Crailo zijn en gaan komen. Hoe onze democratische waarden te borgen in de bestaande multiculturele samenleving van de gemeente Gooise Meren.

De dreiging komt nu heel dichtbij. Parijs, je kunt er met de auto naartoe. Met de aanslagen wordt onze Europese democratie aangevallen. En dan lijkt het of onze lokale democratie ook wordt aangevallen. De  werkelijkheid is dat dergelijke misdaden op dagelijkse basis worden  gepleegd, in Bagdad, Beiroet, Sharm el Sheik, Israël en Syrië. De lijst is nog langer. Voor veel inwoners zal het de dreiging van een terroristische aanslag en het medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers zijn dat hen bezighoud. De dreiging van het extremisme dat verder weg al een hele tijd slachtoffers maakt.

We weten niet of u iets heeft meegekregen van deze reactie van de politieke partijen op het gebeuren in Parijs, Misschien heeft u gemerkt dat de toegezegde verkiezingsmarkt niet is doorgegaan? Wellicht leest u er nog een nieuwsbericht over, geschreven door de uitgenodigde pers.

Wat we als ChristenUnie Gooise Meren hopen is dat u er gaat merken dat er eenheid van handelen mogelijk is met de straks in de raad gekozen politieke partijen. Dat ieder gesproken woord, iedere geschreven zin ertoe bijdraagt om samen het beleid te voeren waarvoor u op ons als raadsleden gestemd heeft.

Dat we samen als, door u gekozen gemeenteraad, uitdragen dat we beseffen dat de vluchtelingen die nu in Nederland zijn, o.a. voor dezelfde aanslagen op de vlucht zijn, zoals die nu in Parijs plaatsvinden. Alleen, dan iedere dag, elk moment van de dag en gedurende maanden, jaren lang.

Dat we u als inwoners vragen om met uw moslim buren in gesprek te gaan, elkaar van mens tot mens te ontmoeten. Dat er begrip ontstaat voor de manier waarop zij leven en duidelijk is hoe zij staan t.o.v. de terroristische aanslagen en oorlog die IS voert. Dat we met elkaar verder gaan bouwen aan de samenleving in de kernen Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg.

Ga woensdag 18 November vooral naar de stembus en stem op de politieke partij van uw keuze.

ChristenUnie Gooise Meren: “Aandacht voor de ander”.

Reacties op 'Als terrorisme dichtbij komt,'