De veiligheid van de kinderen, daar doe je het voor!

Rob-knap-verkeersvrijwilligermaandag 16 november 2015 09:31

Rob Knap verdient als één van de vele vrijwilligers in Gooise Meren een bloemetje. Knap zet zich als vrijwilliger al jaren in als verkeersregelaar tijdens onder andere de wandelavondvierdaagse. Knap is al jaren verkeersouders bij basisschool De Zonnewijzer, zelfs nu zijn eigen kinderen al naar het middelbaar onderwijs zijn. Wie heeft hem daar niet enthousiast aan het werk gezien? Bussum heeft drie verkeersouders. Het zouden er veel meer moeten zijn. Op de vraag: “Wat drijft je?”, antwoordt Knap: “De veiligheid van de kinderen, daar doe je het voor.”

Knap legt uit dat de verkeersregelaars zijn aangesloten bij een vereniging en elke school of club heeft zijn eigen groep van verkeersregelaars. Bij verschillende evenementen zet Knap zich in, zoals de  wandelavondvierdaagse en de intocht van Sinterklaas. Als evenementenregelaar heb je bepaalde bevoegdheden. Het beperkt zich tot het laten stoppen van het verkeer of het verkeer een bepaalde richting wijzen. Het bijzondere is dat voor elk evenement opnieuw examen moet worden gedaan. Hoewel dit examen via internet wordt afgenomen, is het toch elke keer een herhaling van zetten. Voor ieder evenement moet er opnieuw toestemming worden verkregen om als evenementverkeersregelaar ingezet te worden.

Opleiding verkeersregelaar

In sommige gemeentes wordt de opleiding van de verkeersregelaars door de gemeente geregeld. In Huizen is de verkeersregeling ondergebracht binnen een stichting. Met deze werkwijze hoeft er niet voor elk evenement een examen te worden afgelegd en kunnen de verkeersregelaars makkelijker worden ingezet op andere plekken. Er is ook een opleiding voor landelijke verkeersregelaars. Na afronden van deze opleiding heb je meer bevoegdheden, je mag b.v. op een kruising het verkeer gaan regelen. Het examen is wel veel zwaarder.

Waardering voor het werk

Een enkele keer zijn er mensen, vooral automobilisten, die vinden dat ze de aanwijzingen van de verkeersregelaar niet op hoeven volgen. Er wordt geïrriteerd en ongeduldig gereageerd  en soms doorgereden met gevaarlijke situaties tot gevolg. Respect is er niet altijd voor het belangrijke werk, het veilig laten oversteken van de wandelaars, de Sinterklaasoptocht. Gelukkig zijn er veel meer mensen (kinderen en ouders) die dankbaar zijn dat ze veilig kunnen oversteken. Een glimlach, een opgestoken duim of een ‘Dankjewel!’ maken de dag goed.

Gevaar bij het spoor

Vanuit zijn oog voor de verkeersveiligheid geeft Knap aan dat er bij de spoorwegovergangen regelmatig gevaarlijk wordt overgestoken. Met name de jeugd heeft er een handje van om op het laatste moment of als er twee treinen gepasseerd zijn tussen de spoorbomen door te zigzaggen. Volwassenen geven hier lang niet altijd het goede voorbeeld. Bij de brandweerkazerne heeft Knap zelfs een keer een auto dit zien doen. Het is onverantwoord gedrag, bij verkeerde navolging zet die na-aper  onbewust zijn eigen leven op het spel. Er wordt niet stilgestaan bij de gevolgen voor omstanders en de machinist van de trein. Het is ieders verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te geven aan anderen. Geduldig te stoppen en te wachten totdat de bomen weer helemaal open zijn en de lichten gedoofd. Je wilt toch niet verantwoordelijk zijn voor diegene die jou gedrag na-aapt en daarbij wel slachtoffer wordt van een naderende trein?

Situatie rommelig bij scholen
Bij de scholen is het ’s morgens en in de middag vaak dringen met auto’s van ongeduldige ouders. Ondanks de gemaakte afspraken en de zogenaamde  gele, niet afzet- en niet parkerenstroken. Ouders met haast of die te laat zijn stoppen of parkeren toch op plekken waar dat niet is toegestaan. De ouders geven hiermee een verkeerd signaal af naar de kinderen, volgens Knap.

Cursussen verkeersveiligheid

Knap organiseert als verkeersouder, in goede samenwerking met de gemeente, regelmatig met Veilig Verkeer Nederland of de ANWB cursussen die de kinderen bewust maakt hoe ze zich op een veilige manier door het verkeer kunnen begeven. Door de gemeente wordt alle medewerking verleend, vergunningen worden geregeld en als het nodig is, worden afzettingen neergezet. De gemeente en de scholen zouden wel meer werk kunnen maken van het aanstellen van verkeersouders. Elke school zou zo’n ouder moeten hebben. Knaps kinderen zijn al van school, maar hij doet het belangrijke werk nog steeds met veel enthousiasme.

Algehele veiligheid

Knap kijkt verder dan alleen de scholen. “De zebrapaden op het 2e deel van de Ceintuurbaan (van de Abraham Kuyperlaan tot het station) zijn slecht verlicht”. Vanaf de Amersfoortse Straatweg tot aan de Rotonde bij de Verlosserkerk zijn er wel extra lantaarnpalen op de vluchtheuvels bij de zebrapaden geplaatst. Het lijkt wel of het vernieuwingsproject van de Ceintuurbaan niet goed afgemaakt is, de weg vervolgend naar de Laarderweg ontbreken deze extra lantaarnpalen. Voetgangers zijn hierdoor slecht te zien in het donker. Dat kan worden opgelost door extra verlichting te plaatsen of sterkere lampen te installeren. De huidige LED-lampen zijn milieuvriendelijker, maar verhogen door de geringere spreiding van het licht de veiligheid niet.

Handhaven op fietsverlichting
Er wordt nog te vaak zonder licht gefietst. Zeker nu de dagen weer korter worden is het van belang goedwerkende fietsverlichting te hebben. Knap stelt voor dat de politie regelmatig handhaaft. Tegelijkertijd wordt in een kraam fietsverlichting verkocht. Als ludieke actie kun je de fietsers zonder licht voor de keus stellen: “Of je betaalt de boete, of je kunt verlichting kopen en die ter plaatse monteren zodat je weer verder kan.” Een leuk idee dat met lokale fietsenmakers zou kunnen worden opgepakt.

Veilig fietsen

Op veel plekken ontbreken de fietsstroken in Bussum. Duidelijk herkenbare fietsstroken verhogen de verkeersveiligheid en moeten volgens Knap snel worden aangebracht. Handhaving van 30 km/u kan beter. Er wordt nu nog te vaak te hard gereden in gebieden waar dat niet mag. Rotondes verhogen het overzicht, maar halen de snelheid niet genoeg uit het verkeer. Er zijn nog veel meer ideeën voor de verbetering van de verkeerssituatie in Bussum. Het is goed om die te laten onderzoeken en uit te voeren.

Na een geanimeerd gesprek, spreken Elmer Benjamin en Roel Kamphuis namens de ChristenUnie Gooise Meren nogmaals hun waardering uit voor het vrijwilligerswerk dat Rob Knap voor het verhogen van de veiligheid van de kinderen doet.

Reacties op 'De veiligheid van de kinderen, daar doe je het voor!'