Het "beloofde land" Muiderberg

Kerk in Muiderbergzondag 08 november 2015 16:54

Heerlijk om te kunnen lopen naar je kerk. Langs het water naar Kerk aan Zee, de Protestantse Gemeente van Muiderberg. Dan realiseer ik mij weer hoe bevoorrecht ik ben dat we in Muiderberg wonen. Strand, weiland, polder en bos, alles op paar vierkante kilometer.

Alweer enige jaren geleden ben ik ouderling kerkvoogd geweest van onze gemeente. Een bijzondere taak vanwege het historische karakter van het kerkgebouw en de bijbehorende begraafplaats. De kerktoren stamt uit de 16e eeuw en is een rijksmonument, u kunt op de zaterdagen in de zomermaanden de toren beklimmen, waarna u een majestueus uitzicht heeft over de regio. Loop dan ook over de begraafplaats, tegen de zeekant van het middenschip staat nog een oud gedenksteen van een zeemansgraf.

De Protestantse Gemeente Muiderberg (http://www.kerkaanzee.nl/) heeft een vaste deeltijd predikant, mevrouw Jonkers, zij is onlangs in Muiderberg begonnen. Vandaag gaat voor ds. Ruben van Zwieten hij is als predikant met een bijzondere opdracht verbonden aan de Protestantse Gemeente Amsterdam. Van Zwieten heeft gestudeerd in Leiden en is oprichter van “De Nieuwe Poort”, een spirituele ontmoetingsplaats op de Amsterdamse Zuidas. Het is een leerhuis rondom de Bijbel.

Na een gesprek met de kinderen die hun eigen ruimte hebben in de kerktoren, lezen we uit het Bijbelboek Genesis 1:31-2:8, het gedeelte over de zondagsrust. In het Nieuwe Testament lezen we verzen uit Markus 2, die ook verwijzen naar de zondagsrust. Bijzonder, want afgelopen donderdag werd mij ook gevraagd in het verkiezingsdebat in Muiden over onze mening betreffende uitbreiding van de koopzondagen. Ruben van Zwieten stelde dat de zondag is een rustdag die door God apart is gezet, in een wereld die nu sterker dan ooit op drift is. De kerk staat in de meeste steden aan het marktplein, tegenover het raadhuis. De huidige samenleving wordt geregeerd door economie en politiek, waarbij we pragmatisch denken de leidraad is geworden. Juist de kerk is een gemeenschapshuis waarbij de taal van de Bijbel zorgdraagt voor visie en reflectie. Van Zwieten merkt ook dat de mensen op de Zuidas ergens in willen geloven. Wanneer ze bij zijn centrum komen, vertellen ze vaak een verhaal wat ze ooit op de zondagsschool hebben geleerd. Ook vertelde hij het verhaal van de CEO van Ahold, wiens vader vroeger een kruidenierszaak had. Bij hun thuis was de zondag een rustmoment in het drukke leven van hun gezin. De zondag is er voor ons, wij zijn er niet voor de zondag. De toekomst van de kerk is ook de toekomst van de stad, laten we van Muiderberg ook het “beloofde” land maken.

Reacties op 'Het "beloofde land" Muiderberg'